اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با اعمال عید غدیر خم

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با اعمال عید غدیر خم 

http://media.hawzahnews.com/Larg/1394/12/19/IMG09080208.jpg

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: عید غدیر خم و آداب و اعمال
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: ۲۹-۰۶-۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

دست‌هایت را که در دستش گرفت، آرام شد *** تازه انگاری دلش راضی به این اسلام شد
دست‌هایت را گرفت و رو به مردم کرد و گفت *** مؤمنین یک لحظه اینجا را تبسم کرد و گفت
خوب می‌دانید در دستانم اینک دست کیست *** نام او عشق است، آری می‌شناسیدش علی است
من اگر بر جنگجویان عرب غالب شدم *** با مددهای علی بن ابی طالب شدم
در حرا گفتم علی، شب با خدا گفتم علی *** تا پیام آمد بخوان یا مصطفی، گفتم: علی
آخرین پیغمبر دلداده‌ام در کیش او *** فکر می‌کردم که من عاشق‌ترینم پیش او
دختری دارم دلش دریای آرامش ولی *** شد سراپا شور و غوغا تا شنید اسم علی
روزگارش شد علی، دار و ندارش شد علی *** از ازل تا پرده بود آیینه‌دار شد علی
بعد از این سنگ محک دیگر ترازوی علی است *** ریسمان رستگاری تار گیسوی علی است
من نبی‌ام، در کنارم یک نبأ دارم عظیم *** طالبان اهدنا، این هم صراط المستقیم
چهره‌اش تفسیر نور و شانه‌هایش محکمات *** خلوتش والطور، شور مرکبش والعادیات
هر خط قرآن من توصیفی از سیمای اوست ***هرکه من مولای اویم، این علی مولای اوست

شریعتی: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)». سلام می‌کنم به همه شما دوستان عزیزم. این عید بزرگ آسمانی، عید غدیر مبارکتان باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید. عید شما مبارک باشد.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. این عید بزرگ را که به فرموده‌ی پیغمبر خدا بزرگ‌ترین عید امت من هست، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. انشاءالله همگی خرم و شاداب باشند. «گفت ای دل غمین مباش که مولای ما علی است» آن کسی که مولا ندارد و سرپرست ندارد، باید غصه‌دار باشد. آخر هم به جهنم می‌رود. ولی آن کسی که پدر دارد و ولی و سرپرست دارد، خوشحال باشد.
اگر جمله در اندوه و دردیم، یقین دارم که آخر شاد گردیم
چو دردی هست درمان نیز باشد، چو خاری هست، ریحان نیز باشد
انشاءالله به برکت ولایت و دوستی امیرالمؤمنین که طبق روایات اگر ذره‌ای از محبت و ولایت او در دل کسی باشد، پایان کارش قطعاً رستگار خواهد بود. اگر بغض و دشمنی حضرت هم در دل کسی باشد قطعاً جهنمی است.
شریعتی: انشاءالله حضور همه ما در بهشت عشق علی جاودانه باشد. امروز از غدیر خواهیم شنید و از آداب آن می‌شنویم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. در قرآن و روایات موضوعی مهمتر از غدیر و موضوع امامت و ولایت و وصایت امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین نداریم. امروزه بحران جهان، بحران مدیریت است. دچار یک طاغوت‌هایی هستند که اینها را به لجن‌زار می‌برد. مدیریت جهانی امر مهمی است. پیغمبر ما طبق قرآن و روایات فراوان خاتم پیغمبرها است. یعنی دیگر نبوت و رسالت به پیغمبر ما ختم شده است.
بعد از پیغمبر تا قیامت، می‌شود این عالم رها شود؟ پس مهم‌ترین موضوع که بالاترین مسأله‌ی جهان هست، موضوع رهبری و مدیریت جامعه جهانی است. پیغمبر خدا در غدیر خم مهم‌ترین مشکل عالم را می‌خواستند حل کنند.
بعضی فکر می‌کنند پیغمبر(ص) فقط در غدیر خم حضرت علی را معرفی کردند. این حرف غلط است. یک مورد مهم آن در غدیر خم بود. پیغمبر ما(ص) از روز اول بعثت و رسالتشان تا آخرین لحظه زندگی‌شان با رفتار و گفتار و عمل خودشان، جانشینی و وصایت و خلافت و امامت حضرت علی(ع) را به مردم گوشزد کردند. اوج و یک بخش مهم آن در عید غدیر بود.
حدیث مهمی که شیعه و سنی نقل کردند، حدیث یوم الدار است. آیه‌ای که نازل شد، «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ‏ الْأَقْرَبِين‏» (شعرا/۲۱۴) پیغمبر ما اول مأمور بودند که فامیل‌های نزدیک را اعلام کنند، پیغمبر شدند تا سه سال هم مخفی بود. فقط امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه(س) ایمان آوردند و بعد «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِين‏» (حجر/۹۴) اعلام دعوت عمومی شد. اولین باری که خواستند اعلام دعوت عمومی کنند، با اطعام شروع کردند. پیغمبر آبگوشتی تهیه کردند و به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: بستگان نزدیک را جمع کنید. عموها در خانه پیغمبر جمع شدند. پیامبر فرمودند: خدای متعال مرا به پیغمبری مبعوث کرده است. من نماینده خدا شدم. اول کسی که به من ایمان بیاورد، وصی و جانشین من خواهد بود. امیرالمؤمنین(ع) در سن ده سالگی بلند شدند. عرض کردند: من اول کسی هستم که به شما ایمان آوردم. یعنی از روز اول وصی و جانشین معین کردند. در جای جای زندگی می‌فرمودند: تو به منزله‌ی هارون به موسی هستی. تو خلیفه من هستی. تو جانشین و برادر و وزیر و شریک و معاون من هستی. من خواهش می‌کنم عزیزان زود به استقبال ماه محرم نروند. حداقل تا روز ۲۵ ذی الحجه سیاه پوش نکنند. ما روز مباهله را داریم که این روز کمتر از روز غدیر نیست. امام هشتم(ع) فرمودند: مهم‌ترین آیه در مورد جدمان حضرت علی(ع)، آیه‌ی مباهله است. یعنی از غدیر مهم‌تر است. آیه تطهیر، انگشتر دادن در حال رکوع، آیه ولایت، سوره «هل أتی»، اینها را ادامه بدهند و به غدیر خم تمام نکنند. روز بیستم ذی الحجه ولادت حضرت کاظم(ع) است.
آیاتی که در مورد غدیر خم نازل شده است، توجه کنید. پیغمبر ما از همه انبیاء بیشتر زحمت کشیدند. پیغمبر فرمودند: هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد. دندان مبارکش را شکستند. پیشانی را شکستند. تهمت مجنون و ساحر و کذاب زدند. سه سال در شعب ابی‌ طالب بودند و از همه چیز تحریم بودند. در هشتاد جنگ حضور داشتند. یکی از بزرگان فرمود: سیزده سال در مکه پیغمبر را اذیت کردند و در مدینه هم دائم در جنگ بودند. ۲۳ سال زحمت‌های فوق العاده و طاقت فرسا کشیدند. آیه نازل شد: «فَلَعَلَّكَ باخِعٌ‏ نَفْسَك‏» (کهف/۶) می‌خواهی جانت را بدهی، که چرا اینها مؤمن و مسلمان نمی‌شوند؟ خدای بزرگ به پیامبر می‌فرماید: اگر اصلی‌ترین کار را انجام ندهی، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» (مائده/۶۷) تبلیغ هم نیست. «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» (مائده/۶۷) در تفاسیر هست که در صدر اسلام، «ما أنزل الیک من ربک فی علیٍ» اینگونه می‌خواندند که یادشان باشد این در مورد حضرت علی است. که این مطلب در تفاسیر اهل سنت، در المنصور آمده است.
می‌فرماید: اگر این کار را نکنی همه رسالت و نبوت تو پوچ است. واقعاً هم همینطور است. اگر کسی جانشین تعیین نکند. مدیریت تا قیامت است. تا قیامت چند سال طول می‌کشد؟ نمی‌دانیم. پیغمبری که افضل پیغمبران است و خانم پیغمبران است، واجب است که جانشین تعیین کند. پیامبری که برای تأسیس حکومت اینقدر خون دل خوردند، نمی‌شود رها کند برود. آیاتی که نازل شده، «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ‏ عَلَيْكُم‏» (مائده/۳) امروز من دین شما را کامل کردم. آیا یک فرع، یک نماز، یک قربانی و یک حج، اگر نباشد دین متلاشی می‌شود؟ نه! اینها فروعات و شاخ و برگ است. این ریشه و اصل است. این اصل امامت دین شما را کامل می‌کند. امروز نعمت تمام می‌شود. امروزی که رهبر امت تعیین شد، خدای بزرگ می‌فرماید: من راضی شدم که اسلام دین شما باشد.
یکی از مراجع بزرگ فرمودند: اسلامی که امیرالمؤمنین امام و خلیفه بلافصل پیغمبر نباشد، «ما رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا» اسلام منهای امیرالمؤمنین، خدای متعال می‌فرماید: راضی نیستم اسلام دین شما باشد. امروزی که مولا علی نصب شده است، «يَئِسَ‏ الَّذِينَ كَفَرُوا» (مائده/۳) امروز فاتحه کفار خوانده می‌شود. نا امید می‌شوند. چون سکان دار عالم کار را به دست گرفت و کفار شکست می‌خورند.
یکی از نکات دیگر این است که شیطان شش هزار سال عبادت کرد. در خطبه قاصعه در نهج‌البلاغه مفصل هست. که شیطان در آسمان چهارم بود، معلم ملائکه بود. فهم و شعور و عقل داشت. چه باعث شد زمین بخورد؟ بخاطر اینکه خدا فرمود: من از طرف خودم خلیفه معین می‌کنم، همه کرنش و تعظیم کنید و قبول کنید. عبادت و فهم و عقل داشت، حتی من یکبار گفتم که شیطان موعظه‌هایی به پیغمبران و انبیاء دارد. مرحوم ملا اسماعیل سبزواری، کتابی به نام «ابلیس» دارد که روایت‌های شیطان را آورده است. شیطان خیلی از چیزها را می‌داند. چه شد که از اوج به قعر جهنم افتاد؟ خدا گفت: به خلیفه من تعظیم و کرنش کن و او را قبول کن. گفت: نه! من بهتر هستم. من به آدم سجده نمی‌کنم. پذیرش ولایت مهم‌ترین عبادت است. مهم‌ترین بندگی است.
امام هشتم(ع) فرمودند: مثل کسانی که امامت و رهبری مولا علی(ع) را پذیرفتند و پایدار ماندند و قبول کردند، مثل ملائکه است که به حضرت آدم سجده کردند و قبول کردند و مقرب درگاه شدند. مثل کسانی که معاند هستند و امر خدا و پیغمبر خدا را قبول نمی‌کنند، مثل ابلیس است که تکبر کرد «أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ‏ مِنَ‏ الْكافِرِين‏» (بقره/۳۴) این روایات را اهل سنت هم فراوان نقل کردند، پیغمبر فرمود: «عَلِيٌ‏ خَيْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَي فَقَدْ كَفَرَ، عَلِىٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِىٍّ» امیرالمؤمنین بعد از پیغمبر برترین انسان‌هاست و رتبه دوم عالم برای ایشان است. اگر کسی زیر بار نرود یا کفر ورزیده است یا ناشکری کرده است. کافر هم کفران می‌کند و حق را می‌پوشاند. روز روشن را انکار می‌کند و می‌گوید: روز نیست! همه انبیاء جانشین داشتند، پیغمبر ما جانشین نداشتند؟ این درست است؟ شیعه و سنی نقل کردند که کسی امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. امام فاطمه زهرا(س)، بعد از پیغمبر چه کسی بود؟ این خیلی مهم است.
یکی از علمای بزرگ با امام جماعت مسجد الحرام همین بحث را مطرح کرد، نتوانست جواب بدهد و گفت نمی‌توانم. گفت: شما قبول داری که پیغمبر خدا فرمود: «من مات و لم يعرف امام‏ زمانه‏ مات ميتة جاهليّة» (کمال‌الدین/ج۲/ص۴۰۹) حدیث مسلم است و همه نقل کردند. کسی امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؟ قبول کرد. فرمود: بعد از پیغمبر که از دنیا رفتند، امام زمان حضرت زهرا چه کسی بود؟ سه حالت دارد. ۱- العیاذ بالله کسی بگوید: حضرت زهرا امامش را نشناخت. آیه تطهیر در موردش نازل شده است. پس حتماً امامش را شناخته است. اگر بگوید: امامش غیر علی(ع) کس دیگری بود. بیعت کردند، مقابله کردند، خطبه فدک خواندند. حضرت زهرا فرمودند: بعد از جریان غدیر خم خداوند حجت را تمام کرد. قطعاً با هیچ‌کس بیعت نکردند. فقط تنها کسی می‌‌ماند حضرت علی است که دفاع هم کردند. رضای او رضای خداست. غضب او غضب خداست. همه چیز او خدایی است.
تعصب چیز بدی است. شیعه و سنی و کافر هم تعصب داشته باشند بد است. در امور اعتقادی تعصب را کنار بگذارید. چه کسی می‌تواند همتای امیرالمؤمنین باشد؟ چه کسی می‌تواند در شجاعت به پای علی برسد؟ چه کسی در خیبر را کند؟ دیگران نتوانستند این کار را بکنند؟ چه کسی عمر بن عبدود را از بین برد؟ چه کسی ضربتش بالاتر از عبادت جن و انس است؟
احمد بن خلیل نحوی معلم علم عروض در ادبیات است. از او پرسیدند: به چه دلیل شیعه شدی؟ یک کلمه پاسخ داد: تمام صحابه و مسلمان‌ها به امیرالمؤمنین در علوم مختلف و همه چیز مراجعه می‌کردند، همه به او محتاج بودند، میلیاردها جایزه می‌دهیم به کسی که بگوید: یک جا حضرت علی بگوید: من نمی‌دانم و از کس دیگری پرسیدند؟ همه به او مراجعه می‌کردند ولی او به کسی مراجعه نمی‌کرد. یک نهج‌البلاغه مثل او بیاورند. یک دعای کمیل بیاورند. خطبه بدون نقطه، خطبه بدون الف دارند. سخنرانی بدون نقطه کردند. اینها خیلی مهم است.
روز غدیر خم پیغمبر خدا فرمودند: من اولی به تصرف در شما نیستم؟ ولی و قیم و رهبر و سرپرست شما نیستم؟ گفتند: چرا. فرمودند: همان سرپرستی و ولایتی که بر شما دارم، هرکسی که من مولا و ولی او هستم، این آقا هم مولا و ولی اوست «من کنت مولاه فعلی مولاه» بعد هم دعا و نفرین کردند. «اللهم وال‏ من‏ والاه و عاد من عاداه» هرکس دوست اوست، او را دوست بدار. هرکس دشمن است، دشمن بدار. «و انصر من نصره» یاری کن هرکس علی را یاری می‌کند. چرا حضرت علی خانه نشین شد؟ امام صادق گریه کرد و ناراحت شد. فرمود: کسی دو شاهد داشته باشد حقش را می‌گیرد. جد من هزاران شاهد داشت. مثل قوم موسی که کوتاهی کردند و رفتند گوساله پرست شدند. چطور می‌شود بعد از هفتاد روز فراموش کردند؟ پیغمبر ما سه روز مردم را نگه داشتند. بعد از مناسک حج در بیابان که امکانات نبود، از زن و مرد هم بیعت گرفتند. یک تشت آبی گذاشتند، که همه بانوان بیایند به عنوان بیعت دست در آب بزنند.
آیت الله نجم الدین طبرسی که در قم از مدرسین و متخصصین امامت و مهدویت در قم هستند. ایشان فرمودند: یک عالم بزرگ اهل سنت از آفریقا به قم آمده بود. در کتابخانه آمد و با هم دیداری داشتیم. گفتم: چرا شما تشیع را نمی‌پذیرید؟ گفت: ما مدرک و دلیل نداریم؟ گفتم: بر امامت و ولایت حضرت علی این همه دلیل داریم، نمونه‌ها را از جمله غدیر را گفتم. که در غدیر خم قبول ندارید که پیغمبر مردم را نگه داشت و از آنها بیعت گرفت. مرحوم علامه امینی دهها مدرک برای غدیر می‌آورد. گفتم: در جریان غدیر آقا بیعت گرفتند، گفت: اینجا مولا به معنی دوست است؟ این همه جمعیت را جمع کردند که بگویند: من علی را دوست دارم، شما هم دوست بدارید. گفتم: اگر از خلفای خود شما بگویند: ولی و مولا به معنی قیم و سرپرست است قبول می‌کنی؟ گفت: بله. گفت: کتاب صحاح ستّه اهل سنت را آوردم. نوشته: عُمَر گفت: بعد از پیغمبر ابوبکر ولی و مولای امت شد. بعد از ابوبکر من عمر ولی و مولای این امت شدم. گفتم: این ولی و مولا به چه معنی است؟ گفت: به معنی امامت و رهبری است. گفتم: چطور عمر اگر بگوید: ولی و مولا به معنی امامت و رهبری است، اما پیغمبر بگوید نیست؟ این آدم شروع به گریه کرد. گفت: هیچکس تا به حال به این محکمی برای من توضیح نداده بود. این آدم شیعه شد و گفت: من سه میلیون مرید دارم، می‌روم آنها را هم شیعه می‌کنم.
شریعتی: در بخش دوم حاج آقای فرحزاد در مورد آداب غدیر برای ما می‌گویند. امروز صفحه ۳۴۳ قرآن کریم، آیات ۱۸ تا ۲۷ سوره مبارکه مؤمنون از جزء هجدهم برای شما تلاوت می‌شود.
«وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ «۱۸» فَأَنْشَأْنا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ لَكُمْ فِيها فَواكِهُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «۱۹» وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ «۲۰» وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِها وَ لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «۲۱» وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «۲۲» وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ «۲۳» فَقالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِكَةً ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ «۲۴» إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِينٍ «۲۵» قالَ رَبِّ انْصُرْنِي بِما كَذَّبُونِ «۲۶» فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ «۲۷»
ترجمه: و از آسمان، آبى به اندازه‏ى (معين) فرو فرستاديم، و آن را در زمين جاى داديم و همانا ما بر بردن آن قادريم. پس به وسيله‏ى آن (آب) براى شما باغ‏هايى از خرما و انگور پديد آورديم كه در آن باغها براى شما ميوه‏هاى فراوانى است و از آنها مى‏خوريد. و (نيز) درختى كه از طور سينا مى‏رويد، (و) روغن و نان خورش براى خورندگان به بار مى‏آورد. همانا براى شما در چهارپايان عبرتى است، از آنچه در شكم آنهاست (شير) به شما مى‏نوشانيم و براى شما در آنها منافع زيادى است و از (گوشت) آنها مى‏خوريد. و بر آنها و بر كشتى‏ها سوار مى‏شويد. و همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس (به آنها) گفت: اى قوم من! خداوند (يكتا) را بپرستيد. جز او هيچ خدايى براى شما نيست، آيا پروا نمى‏كنيد؟ پس اشراف قوم او كه كافر شدند، گفتند: اين نوح جز انسانى همانند شما نيست، او مى‏خواهد بر شما برترى جويد، اگر خداوند مى‏خواست (براى ما پيامبرى بفرستد) قطعاً فرشتگانى مى‏فرستاد. ما اين (دعوت نوح) را در ميان (تاريخ) پدران قبلى خود نشنيده‏ايم. او نيست جز مردى كه در او نوعى جنون است، پس تا مدّتى درباره‏ى او صبر كنيد. (تا از جنون نجات يابد يا بميرد يا ما تكليف خود را با او روشن كنيم). نوح گفت: پروردگارا! مرا در برابر تكذيب آنان يارى فرما. پس ما به نوح وحى كرديم: زير نظر ما (مطابق دستور وآموزش) و وحى ما كشتى بساز. پس همين كه فرمان (قهر) ما آمد و (آب از) تنور جوشيد، از تمام حيوانات يك جفت (نر و ماده) و (نيز) اهل خود را در كشتى وارد كن، مگر كسى از آنان را كه قبلًا درباره او سخن به ميان آمده (و وعده هلاكتش داده شده) و درباره ستمگران با من سخن مگو (و نزد من از آنان شفاعت مكن) كه قطعاً آنان غرق خواهند شد.
شریعتی: از فضیلت ذکر صلوات می‌شنویم.
حاج آقای فرحزاد: در همه مناسبت‌ها خصوصاً چنین مناسبت‌هایی مداومت بر صلوات سفارش شده است. در روایت داریم کسی به امام صادق(ع) گفت: ما در روز غدیر چه کنیم؟ فرمود: یکی اینکه روزه بگیرید. در روایت دیگر غسل هم هست. نماز هم هست. قبل از ظهر غدیر هم نماز دارد، هم دعاهای خیلی خوبی دارد. زیارت غدیریه که از امام هادی(ع) است، انشاءالله استفاده کنید که در مفاتیح هم هست. یکی هم صلوات فرستادن زیاد بر محمد و آل محمد است. از دشمنان مولا علی و اهل بیت هم بیزاری می‌جویید. یاد خدا و صلوات و یکی هم اینکه در این روز هرقدر انسان می‌تواند به عهد و عیالش توسعه بدهد.
شریعتی: کتاب «آرامش زندگی در پرتو تقوا» سلسله مباحث حاج آقای فرحزاد است در برنامه سمت خدا که برای تهیه این کتاب به ما پیامک بزنید.
حاج آقای فرحزاد: غدیر اولاً ایام خیلی مهمی است. امام هشتم(ع) فرمودند: گناه شصت سال زن و مرد مؤمن را خدا در غدیر می‌آمرزد. خیلی روز مهمی است. هم شب و هم روز غدیر خیلی مهم است. غدیر مهم‌ترین روز عالم است. سه بار فرمود: والله روزی بالاتر از غدیر خدا خلق نکرده است. مهم‌ترین ماه‌ها ماه رمضان و مهم‌ترین شبها شب قدر است. پیغمبر ما فرمود: هر شب یک میلیون نفر، شب قدر عفو عمومی، شب جمعه ماه رمضان هر ساعتی یک میلیون، شب عید فطر چقدر خدا می‌آمرزد. از آتش جهنم آزاد می‌کند. امام هشتم فرمود: دو برابر ماه رمضان و شب قدر، و شب عید فطر و شب آخر ماه رمضان، خدا در عید غدیر آدم‌ها را از آتش جهنم آزاد می‌کند. سعی کنیم  بذر این ولایت و محبت را محکم بکاریم. پیغمبر ما روز غدیر سفارش کردند: تا روز قیامت حاضرین به غایبین و پدران به فرزندان مبلغ ولایت باشند.
کسی حرف زیبایی می‌زد و می‌گفت: پیغمبر می‌خواهد امت را دست پدر بدهد.  «عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِينِنَا وَ أَصْلَحَ‏ مَا كَانَ‏ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا» (من لايحضره الفقيه/ج۲/ص۶۱۵) یعنی همه دنیا و آخرت که مشکل پیدا کرده است، بخاطر فاصله گرفتن از ولایت است.
یکی از آداب مهم عید غدیر هم اطعام دادن و هم صله دادن است. که صله دادن و عیدی دادن دویست هزار برابر است. در روایت داریم حضرت علی(ع) فرمودند: قرض بکن عیدی بده و به برادرانت عیدی بده. اگر آنهایی که اطعام می‌کنند و عیدی می‌دهند، من ضامن می‌شوم زنده یا مرده خدا دین آنها را ادا کند. آنهایی که در ایام غدیر عیدی می‌دهند و اطعام می‌کنند، ضمانت می‌کنم خدا اینها را از کفر و فقر در امان بدارد. کسی اگر کدورتی دارد، به برکت این روز ببخشد. امیرالمؤمنین فرمود: کسی به یک مؤمن افطاری بدهد، مثل این است که فئام را اطعام داده است. ده بار فئام را فرمودند. یک نفر بلند شد وسط خطبه فرمود: فئام یعنی چه؟ فرمودند: فئام یعنی دویست هزار نبی و صدیق و شهید، دویست هزار را در ده ضرب کن، ده فئام، اطعام دادن به یک مؤمن مثل این است که دو میلیون پیغمبر و صدیق و شهید را اطعام کرده است. اطعام غدیر از عاشورا و نیمه شعبان و از همه مناسبت‌ها مهم‌تر است.این ثواب اطعام برای یک نفر است. اگر کسی یک جمعی را اطعام بدهد، چه خواهد شد؟
از علی بن موسی الرضا در بحار الانوار است. عده‌ای در روز غدیر خم در محضر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بودند. حضرت در ایام غدیر اینها را نگه داشت و فرمود: زمان افطار و طعام با من باشید. از آنها پذیرایی کرد. آنهایی که مهمانی آمده بودند را نگه داشت و پذیرایی کرد. بعد حضرت به خانه‌هایشان غذا و گندم فرستاد. لباس و چادر فرستاد. حتی انگشتری و کفش برای خانواده‌هایشان فرستاد. امام هشتم سعی می‌کرد در غدیر خم حال خودش و دوستان و اطرافیانش را متغیر کند. کسانی که می‌خواهند برای خانواده‌هایشان هدیه بخرند در این روز بخرند.
روز عید غدیر روز بیعت با امام زمان است. در کاروان‌های شادی شرکت کنید که اینها خودش اعلان ولایت و امامت امیرالمؤمنین است. این اعلان عمومی ولایت امیرالمؤمنین آثار و بازتاب فوق العاده‌ای دارد.
شریعتی: دعا بفرمایید.
حاج آقای فرحزاد: روایت داریم که پیغمبر خدا را به حق علی(ع) قسم می‌دادند و می فرمودند: محبوب‌تر از علی نزد خدا پیدا نکردم. خدایا تو را به حق محبوب دل پیغمبر، علی بن ابی طالب قسم می‌دهیم، قلب امام زمان را به مژده ظهورش شاد، همه ما را از بهترین دوستداران امیرالمؤمنین قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاری‌ها از همه بیننده‌ها و عزیزان بفرما. خدایا به عزیزانی که مسکن ندارند، شغل ندارند، فرزند ندارند مرحمت بفرما. حاجت حاجتمندان روا بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی:
از قدیم و ندیم می‌گویند: دست بالای دست بسیار است
دست بالای دست‌ها اما دست مشکل گشای کرار است
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل الطاهرین.

 

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با اعمال عید غدیر خم