هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با افراد سریع العقوبت /۲

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با افراد سریع العقوبت /۲

http://media.hawzahnews.com/Larg/1394/12/19/IMG09080208.jpg

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: چهار گروهی که خداوند سریع عقوبتشان می‌کند
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: ۲۶-۰۷-۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
زود بیدار شدم تا سر ساعت برسم *** باید امروز به غوغای قیامت برسم
من به قد قامت یاران نرسیدم ای کاش *** لا اقل رکعت آخر به جماعت برسم
آه مادر مگر از من چه گناهی سر زد *** که دعا کردی و گفتی: به سلامت برسم
طمع بوسه مدار از لبم ای چشمه که من *** نذر دارم لب تشنه به زیارت برسم
سیب سرخی سر نیزه است دعا کن من نیز *** اینچنین کال نمانم به شهادت برسم

شریعتی: سلام می‌کنم به همه شما دوستان عزیزم. بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان. عزاداری‌های شما قبول باشد. انشاءالله خداوند در دنیا و آخرت دست ما را از دامن سیدالشهداء جدا نکند. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌ها را داریم. از همه عزیزانی که در این ایام با مال و جان و نفس‌هایشان کمک کردند و در راه اهل بیت قدم برداشتند. بنده این ایام در زابل بودم. می‌گویند: هوای زابل آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد. مردم آن منطقه با این که در شرایط سخت اقتصادی و فرهنگی هستند ولی واقعاً برای اهل بیت سنگ تمام گذاشتند. این منطقه بر اثر خشکسالی فوق العاده از بین رفته و بخش عظیمی از مردم منطقه مجبور شدند به خراسان رضوی کوچ کنند. البته گروه‌های جهادی آنجا کارهای بسیاری می‌کنند ولی واقعاً من خواهش دارم انشاءالله خیرین عزیز و همه دست به دست هم دهند و آنجا را رونق بدهند. خدا برکت و روزی را در خدمت به ضعفا قرار داده است. هرچه ما به ضعفا و مستضعفین بیشتر کمک کنیم، خدا هم بلاها را بیشتر دفع می‌کند.
شریعتی: بحث ما با حاج آقای فرحزاد وصایای نبی مکرم اسلام(ص) به علی(ع) است. نکات خوبی را شنیدیم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.
در وصایای پیامبر عظیم الشأن به مولا امیرالمؤمنین به این فراز رسیدیم که می‌فرماید: «أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ‏ شَيْ‏ءٍ عُقُوبَةً» (من‏لايحضره‏الفقيه/ج۴/ص۳۵۲) خدای متعال معمولاً برای مکافات عمل وقت می‌دهد. ثواب و حسنات را سریع می‌نویسند ولی مکافات عمل را در روایت هم داریم گاهی کسی که گناه می‌کند، فرشته دست راست که مأمور نوشتن حسنات و ثواب‌ها هست می‌گویند: فوری بنویس و ده برابر هم بنویس. ولی فرشته دست چپ می‌گویند: مهلت بده و دست نگه دار. شاید توبه کند و پشیمان شود و استغفار کند. اگر هم برنگشت یک گناه را یک گناه می‌نویسند. چند برابر نمی‌نویسند. اگر گناه عملی شد می‌نویسند. این از الطاف خدای متعال است. ولی در این روایت نورانی پیامبر می‌فرماید: چهار مورد است که مکافات خدا سریع است. بعضی‌ جاها هست که اثر وضعی‌اش خیلی تند است. خدای متعال زود گوش مالی می‌دهد و عقوبت می‌کند.
«رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالاحْسَانِ إِسَاءَةً» شما به کسی احسان و نیکی می‌کنی، کار خوب می‌کنی، در مقابل نیکی شما او بدی می‌کند. نه تنها تشکر نمی‌کند، بلکه بی‌ادبی و ناسپاسی می‌کند. این زود چوب می‌خورد.
مورد دوم «وَ رَجُلٌ لا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ» ما آزارمان به کسی نمی‌رسد و با کسی کار نداریم، اما او دخالت می‌کند و ما را اذیت می‌کند. ما به کسی بدی نکردیم اما آن همسایه یا فامیل به ما کار دارد. این هم خدا زود عقوبت می‌کند.
مورد سوم «وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَي أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ» با افرادی که ما قول و قرار می‌گذاریم و پیمان می‌بندیم و به قولمان وفا می‌کنیم ولی طرف زیر قولش می‌زند و مکر و نیرنگ می‌کند و به وعده‌اش وفا نمی‌کند. به قول و قرارش عمل نمی‌کند. این افراد منتظر چوب و کتک باشند.
مورد چهارم هم کسی که به بستگان و فامیلش محبت می‌کند و صله رحم می‌کند و در مقابل آنها قطع رحم می‌کنند. این هم مواردی است که ما حدیث داریم طرف زود چوب می‌خورد. پس چهار مورد است که طبق گفته پیامبر خدا زود گوشمالی می‌دهد. خدایی که کریم و رحیم و صبور است در این موارد زود گوشمالی می‌دهد.
بزرگی چند سال قبل به من کلامی فرمودند که این کلام همیشه آویزه گوش بنده است. انشاءالله در جان و درون همه ما نفوذ کند. ایشان فرمودند: من خیالم از طرف خدا خیلی جمع است. من بارها عرض کردم می‌خواهی خدا را بشناسی بهترین دعای ما دعای جوشن کبیر است. چون همه اسم و صفات خداست. بقیه دعاها همه از خودمان می‌گوییم «ظلمت نفسی» خودمان را مطرح می‌کنیم. ولی جوشن کبیر همه صفات و خوبی‌های خداست. مرحوم ملا اسماعیل سبزواری این دعا را شرح کرده است. خیلی معارف بلند که مثلاً این ارحم الراحمین یعنی چه؟ خدا از همه مهربانتر است. من معتقد هستم همین را کسی درک و باور کند هیچ مشکلی نخواهد داشت. خدا هزاران برابر از مادر برای ما مهربانتر است. در این دعا شما به اندازه انگشت دستتان اسم غضب پیدا نمی‌کنید. «شدید العقاب، منتقم، قهار» یعنی نهصد و نود و خورده‌ای اسم‌های جمال و رحمت است. «ملجاء العاصین، ملجاء کل مطرود، اظهر الجمیل، ستر القبیح، لم یواخذ بالجریره، لم یهتک الستر» این بزرگوار می‌فرمودند: من از طرف خدا خیالم راحت است. درست است نباید حق خدا را ضایع کرد. ولی پایان کار خدای بزرگ عفوش بی‌‌نهایت بزرگ است. ما فوق تصور ما است.
همین خدایی که هزارها برابر از پیغمبر و امام و مادر مهربان‌تر است. پیغمبر فرمود: خدای بزرگ قسم خورده به ذات خودش که من از ظلم ظالم نمی‌گذرم. یعنی از حق الناس نمی‌گذرم. از حق خودم می‌گذرم. در روایت داریم آخر قیامت خیلی مردم گیر می‌افتند، خدای مهربان می‌فرماید: ای امت محمد من از حق خودم گذشتم. بروید همدیگر را حلال کنید و بهشت بروید. یعنی مظلوم که دادخواه است یا از حقش بگذرد به بهشت برود و الا ظالم را جهنم می‌برند. آن بزرگوار به من فرمودند: تمام دغدغه‌ی من در سیر و سلوک من و بندگی خدا این است که آن مظلومی پشت سر من نباشد. خدا قسم خورده من از ظلم ظالم نمی‌گذرم. سعد بن معاذ هم که باشی، جبرئیل و میکائیل جنازه‌ات را بگیرند، همه عالم بیایند برای تو سلام و درود بفرستند، چون نیش و ضربه‌ای زدی و پاک نکردی، آنجا فشار قبر داری. سعد انسان بسیار خوبی بود ولی چون یک مقدار بد اخلاق بود، ولی اینها را پاک و صاف نکرد. حق الناس بر گردن داشت.
بزرگی در یک جلسه‌ای بودیم، یک نفر گفت: من با تو می‌آیم. گفت: جا نیست تو را نمی‌بریم. چند روز بعد او را دیدم. گفت: من شب خوابم نبرد. هرکاری کردم و در خانه طرف رفتم، دیدم یک مقدار از دست من دلخور شده است، این کار را کردم تا شب خوابم برود. لباس سفید یک لکه رویش باشد نشان می‌دهد. ولی لباس سیاه نشان نمی‌دهد. چرا لباس پرستارها سفید است؟ چون زود آلودگی را نشان می‌دهد. دل مؤمن هم همینطور است. کمترین آزردگی را نشان می‌دهد.
اگر جامعه ما یک مقدار توجه به حقوق دیگران بکند، عهد و پیمان‌ها را جدی بگیرد و صله رحم را جدی بگیرد، من قول می‌دهم درهای برکت آسمان و زمین باز می‌شود. سالی پانزده میلیون پرونده داریم. در هر پرونده دو سه نفر هم درگیر باشند، ۴۵ میلیون نفر می‌شود. مواظب حق الناس باشیم. چرا نمی‌توانی بدهی قرض می‌گیری؟ اگر ما به وظیفه‌مان عمل کنیم، خا هیچوقت آدم متقی را وا نمی‌گذارد. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» (طلاق/۲ و ۳) آقای بهاء الدینی می‌فرمودند: کاش این آیه را تجربه می‌کردیم. بیاییم بگوییم: خدایا من از امروز می‌خواهم حرف تو را گوش بدهم. هرکجا گفتی برو می‌روم. هرکجا نگفتی برو نمی‌روم. می‌خواهم این آیه را تجربه کنم. خدایا من از حرام چشم پوشی می‌کنم. خدا فرمود: کسی که تقوا پیشه کند، از همه بن بست‌ها راه برون رفت را نشان او می‌دهم. رزق و روزی فقط پول نیست. سلامتی و امنیت هم هست. چهل روز ظلم و بد اخلاقی نکنیم.
آقای بهاء الدینی فرمودند: من در طول تبلیغم دو نفر بودند حالت طغیان و یاغی گری داشتند به حدی که اراذل و اوباش بودند. من به اینها گفتم: شما آدم شوید و حقه‌بازی و کلک را کنار بگذارید. من به مردم این روستا می‌گویم: پشت سر شما نماز بخوانند. فرمود: در طول تبلیغم دو نفر حرف مرا گوش دادند. هردو هم خوب شدند. همان‌ کسی که جزء بدترین افراد محله بود توبه کرد. من هم به مردم گفتم: به او اقتدا کنید. ما بیاییم یک مقدار تجربه کنیم.
پشت ماشینی نوشته بود: من یکی اگر خوب شوم خیلی خوب میشه. مثنوی می‌گوید:
تو یکی تو نیستی ای خوش رفیق *** بلکه گردونی و دریایی عمیق
یک نفر، یک نفر نیست. یک نفر یک کار خوبی می‌کند و الگو می‌شود. در سن کودکی قرآن را حفظ می‌کند و هزارها و صد هزار نفر بچه حافظ قرآن می‌شوند. در هر زمینه‌ای ما می‌توانیم برای دیگران الگو باشیم. ما به همدیگر تعدی نکنیم. آنقدر در برکت خیر، رحمت و رزق و روزی و گرفتاری و افسردگی‌ها همه کنار می‌رود. حق دیگران برای ما محترم باشد.
مرحوم شیخ عباس تربتی از کسانی بود که می‌تواند الگو باشد. کتاب ایشان شاید بیش از چهل بار چاپ شده باشد. نمونه‌ای بود که در زندگی مقید بود که حق الناس بر گردنش نباشد و آزارش به کسی نرسد. در حالات ایشان نوشتند که هر موقع در شبانه روز کسی نماز میت می‌خواست، در خدمت بود. عقد و عروسی می‌خواست در خدمت بود. روضه می‌خواست روضه‌خوانی می‌کرد. کشاورزی می‌کرد. کار می‌کرد. در نوبت آب سعی می‌کرده دیرتر بگیرد و زودتر هم ببندد. سر تقسیم آب که می‌خواسته برود، خاک در گونی می‌کرد و از زمین خودش می‌برد. اینقدر مراعات حق الناس را می‌کردند. شیخ عباس قمی (ره) صاحب مفاتیح هستند که آقای صدر فرموده بود: بوی عصمت از شیخ عباس قمی می‌آید. پول حلال را قبول نمی‌کرده. می‌فرمود: من نمی‌توانم جواب بدهم. شیخ عباس قمی خیلی پاک بود. شیخ عباس قمی در مسجد گوهرشاد منبر بوده، دیده پای منبر شیخ عباس تربتی است. گفته: ایها الناس خدا می‌داند این بالاتر و بهتر است. این بهتر منبر می‌رود. از وسط منبر پایین می‌رود و ایشان را روی منبر می‌برد. شیخ حسینعلی راشد بسیار آدم وارسته‌ای است و نوشته: ایشان یک موقعی مریض شدند. آن زمان هم طبیب کم بود. شیخ عباس بزرگ منطقه تربت حیدریه بود. تا وارد می‌شود همه بلند می‌شوند. می‌گویند: بی نوبت بروید ما راضی هستیم. می‌گوید: نه من هم مثل بقیه هستم. من خواهش می‌کنم به همدیگر کتاب هدیه بدهید. کتاب به هم امانت بدهید. کتاب خواندن بسیار خوب است.
شریعتی: کتاب «فضیلت‌های فراموش شده» به قلم حسینعلی راشد شرح حال حاج آخوند ملا عباس تربتی است. نویسنده این کتاب به واسطه انسی که با ملا عباس تربتی داشتند چهره و زندگی ایشان را به خوبی ترسیم کردند. برای تهیه کتاب به ما پیامک بزنید و دوستان من شما را راهنمایی خواهند کرد.
شریعتی: امروز صفحه ۳۷۱ قرآن کریم، آیات ۸۴ تا ۱۱۱ سوره مبارکه شعرا برای شما تلاوت می‌شود.
«وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ‏ صِدْقٍ‏ فِي الْآخِرِينَ «۸۴» وَ اجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ «۸۵» وَ اغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كانَ مِنَ الضَّالِّينَ «۸۶» وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ «۸۷» يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ «۸۸» إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ «۸۹» وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ «۹۰» وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغاوِينَ «۹۱» وَ قِيلَ لَهُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ «۹۲» مِنْ دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنْصُرُونَكُمْ أَوْ يَنْتَصِرُونَ «۹۳» فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ «۹۴» وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ «۹۵» قالُوا وَ هُمْ فِيها يَخْتَصِمُونَ «۹۶» تَاللَّهِ إِنْ كُنَّا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «۹۷» إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ «۹۸» وَ ما أَضَلَّنا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ «۹۹» فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ «۱۰۰» وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ «۱۰۱» فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ «۱۰۲» إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ «۱۰۳» وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ «۱۰۴» كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ «۱۰۵» إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ «۱۰۶» إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ «۱۰۷» فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ «۱۰۸» وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى‏ رَبِّ الْعالَمِينَ «۱۰۹» فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ «۱۱۰» قالُوا أَ نُؤْمِنُ لَكَ وَ اتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ «۱۱۱»
ترجمه:و در ميان آيندگان نام نيكى براى من قرار بده. و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده. (ابراهيم در ادامه‏ى دعاهايش گفت:) پدرم را ببخش كه بى شك او از گمراهان است. و روزى كه همه مبعوث مى‏شوند، مرا خوار مگردان. روزى كه مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند. مگر كسى كه با روح و قلب پاك به سوى خدا آيد. و (آن روز) بهشت براى پرهيزكاران نزديك گردد. وآتش برافروخته براى گمراهان نمودار شود. وبه آنان گفته شود: كجاست آنچه مى‏پرستيديد؟ به جاى خداوند، آيا ياريتان مى‏كنند يا از خود دفاع توانند كرد؟ پس همه‏ى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند. و لشكريان ابليس نيز همگى (به دوزخ افكنده شوند). و آنان در دوزخ در حالى كه با هم مشاجره مى‏كنند، (به معبودهاى خود) مى‏گويند: به خدا سوگند كه همانا ما در گمراهى آشكارى بوديم. چون شما (بت‏ها و معبودها) را با پروردگار جهانيان برابر مى‏دانستيم. و جز تبهكاران، مارا گمراه نكردند. در نتيجه (امروز) براى ما نه شفيعانى وجود دارد و نه حتّى يك دوست صميمى. پس اگر براى ما بازگشتى (به دنيا) بود، از مؤمنان مى‏شديم. حقّاً كه در اين (سرگذشت) درس عبرت و نشانه‏اى است، ولى بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان تواناى مهربان است. قوم نوح، انبيا را تكذيب كردند. زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آيا (از خدا) پروا نمى‏كنيد؟ همانا من براى شما پيامبرى امين هستم. پس، از خداوند پروا كنيد واطاعتم نماييد. و من براى اين رسالت هيچ مزدى از شما درخواست نمى‏كنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانيان نيست. پس نسبت به خداوند تقوا پيشه كنيد و (دستوراتم را) فرمان ببريد. آنان (به جاى ايمان آوردن) گفتند: آيا ما به تو ايمان بياوريم در حالى كه فرومايگان از تو پيروى كرده‏اند؟
شریعتی: از فضیلت ذکر صلوات می‌شنویم و بعد هم اشاره قرآنی را برای ما می‌گویند.
حاج آقای فرحزاد: یکی از همسران پیغمبر به پیغمبر عرض کرد: آیا کسی روز قیامت هست که از دیدار جمال شما محروم شود؟ چون در قیامت تجلی خداست و اوج تجلی اسم اعظم و اکبر خدا وجود پیغمبر خداست. فرمودند: سه گروه از دیدار من محروم هستند. یکی آن کسی که شرب خمر می‌کند. آنهایی که شراب خواری می‌کنند توبه نکنند، از دیدار پیغمبر محروم می‌شوند. دسته دوم عاق والدین است. کسی که پدر و مادرش را آزرده کند، جبران نکند از دیدار پیامبر محروم است. دسته سوم کسانی که ذکر من و نام من و یاد من بشود و صلوات بر محمد و آل محمد نفرستند. یعنی کسانی که به صلوات بی‌اعتنا هستند.
آیه‌ی ۸۷ و ۸۸ و ۸۹ این صفحه خدای مهربان از قول حضرت ابراهیم نقل می‌کند که «وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ» یکی از دعاهای خوب ما باید این باشد. حدیث داریم پیغمبر هم این دعا را می‌خواندند. «اللهم لا تخزنی یوم القیامه» چون دنیا معیار نیست. ممکن است کسی در دنیا در بلا و گرفتاری باشد. آنجا مهم است. خواری و ذلت قیامت بدترین خواری‌ها و ذلت‌ها است. حضرت امیر در نهج‌البلاغه می‌فرماید: بعد از اینکه آدم آنجا عرضه شد، معلوم می‌شود چه کسی دارد و چه کسی ندارد. «يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» روز قیامت روزی است که مال و ثروت و فرزند همه بی‌خود است. نفس ما که قطع شود ارتباط ما با عالم طبیعت و ماده قطع است. دیگر اسم و رسم و عنوان و شهرت پوچ است. نه مال و نه اولاد هیچ کدام به درد نمی‌خورد. اگر کسی آنجا روح سالم، دل سالم داشته باشد، مشرک نباشد، کلک و حقه‌بازی نکند، حق الناس گردن کسی نباشد، قلب سلیم آنجا خیلی اجر و ثواب و پاداش فوق العاده دارد.
شریعتی: برای دسترسی راحت‌تر به سخنرانی‌های کارشناسان عزیز که در حسینیه امام خمینی منبر داشتند، در کانال برنامه قرار داده شده است، سخنرانی حاج آقای میرباقری هم در کانال برنامه قرار دارد. می‌توانید بشنوید و استفاده کنید. امروز هم سخنرانی حاج آقای پناهیان     در کانال برنامه قرار داده خواهد شد.
حاج آقای فرحزاد: مرحوم آ شیخ حسینعلی راشد که در رادیو هم قبل از انقلاب صحبت می‌کرد، یک انسان روشنفکری بود. هم از نظر علمی و روشنفکری کسی نبود که هر چیزی را قبول کند یا هر کرامتی را کرامت بداند. تحت تربیت شیخ عباس پدرش بود. ایشان خیلی خاطرات زیادی از پدرش نقل می‌کند. می‌گوید: پدر من در اواخر عمر مریض بود. گاهی نمازش را نشسته می‌خواند. روز یکشنبه صبح بعد از نماز ایشان از دنیا می‌رود. با کلمه لا اله الا الله روح بلندش پرواز کرد. دقیقاً یک هفته قبل از روزی که از دنیا برود، روز یکشنبه بود. من و مادر و خواهر پدرم در کنار بسترش بودیم. بعد از نماز صبح اتاقی که در آنجا بسیار نماز شب خوانده بود و دعا کرده بود، دیدم رنگ پدرم بر اثر مریضی زرد شده بود. دیدم که صورت پدرم شفاف شد. ذره ذره این رنگ تبدیل به نور شد. کل بدنش نور شد. به چشم خودمان دیدیم که به قدری بدنش نور شد که از زیر عبا نور بیرون می‌زد. از تمام بدنش نور افشانی می‌شد. بعد دیدیم ایشان فرمود: السلام علیک یا رسول الله! سلام به پیغمبر خدا داد. فرمود: یا رسول الله من چه لیاقتی داشتم شما به دیدن من بیایید؟ من از شما تشکر می‌کنم. بعد گفت: السلام علیک یا امیرالمؤمنین. آقاجان قربان قدم‌های شما. شما به دیدن من آمدید. السلام علیک یا امام حسن، السلام علیک یا امام حسین، همانطور شروع کرد به سلام دادن تا امام زمان. بعد از امام زمان عرض کرد: بی بی جان فاطمه زهرا من از شما متشکر هستم به دیدن ما آمدید. ایشان فرمود: ما با شنیدن نام حضرت فاطمه خیلی منقلب شدیم که حضرت زهرا ناموس عالم دیدن یک روضه خوان و آدم با تقوا آمده است. بعد از حضرت زهرا شروع به گریه کردن کرد. روی کرد و گفت: السلام علیک ای زینب کبری دختر امیرالمؤمنین. من برای شما خیلی گریه کردم. این ایام هم متعلق به حضرت زینب(س) است. بنده اعتقاد دارم هیچ کس مصائبش در میان اهل بیت به اندازه     حضرت زینب(س) نمی‌رسد.
آیت الله بهجت هم همیشه سفارش به روضه حضرت زینب (س) می‌کردند. حتی پول به روضه خوان‌ها می‌دادند و می‌گفتند: به نیت من برای حضرت زینب روضه بخوانید.
شیخ عباس بعد از حضرت زینب روح مادرش را دید. گفت: مادر روح پاک من به خاطر شیری است که تو به من دادی. من از شما هم تشکر می‌کنم. عمده پاکی‌ها به عقیده من از دامن مادر است. آقای راشد می‌فرماید: تا دو ساعت این نور افشانی و حالت معنوی فضا را گرفته بود. بعد از دو ساعت این نور ذره ذره کم شد و پدر ما به حالت قبلی برگشت. انگار نه انگار مریض است. روزهای آخر گاهی خدمت پدرم می‌رفتم. گفتم: پدر جان، من شنیدم یک حقایقی در عالم هست، کراماتی درعالم هست، شما چه دیدی و با چه کسی صحبت می‌کردی؟ سکوت کرد و چیزی نگفت. سه چهار مرتبه از پدرم پرسیدم و سکوت کرد. یکبار به من گفت: حسینعلی مرا اذیت نکن. اینها حقایقی است که انسان باید خودش به آن برسد. انبیاء می‌گویند: این راهی است که ما رفتیم. شما هم بیایید این راه را ببینید. شما هم سعی کن خودت راه بیایی و اینها را ببینی. ایشان را از تربیت حیدریه به مشهد آوردند و در صحن آزادی، در مقبره آخری ایشان را دفن کردند که الآن زیارتگاه این مرحوم است. وصیت کرد روی سنگ قبرش بنویسند: «وَ كَلْبُهُمْ‏ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصِيد» (کهف/۱۸) آیه‌ای که در مورد سگ اصحاب کهف است. گفت: من هم سگ این آستانه هستم.
جلوی ظلم و آزار و اذیت را بگیریم. به حق دیگران احترام بگذاریم. اگر هم یک جایی خطایی کردیم عذرخواهی کنیم و حلالیت بطلبیم. قطعاً خدا دستش را خواهد گرفت.
شریعتی: دعا بفرمایید.
حاج آقای فرحزاد: خدای متعال را به حق بی بی زینب قسم می‌دهیم همه غم‌ها و گرفتاری‌ها را برطرف بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه ما را از بهترین یاران اهل‌بیت قرار بده. به کسانی که فرزند ندارند، فرزند صالح عطا کن. شغل و مسکن ندارند، ازدواج نکردند، مشکلات همه آنها را حل بگردان. قرض قرض‌مندان را ادا بگردان.
شریعتی: ما را از دعای خیرتان بی‌نصیب نگذارید.
والحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

متن سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد در رابطه با افراد سریع العقوبت /۲